måndag 1 april 2013

Mot 3-årstest - löshoppning

Veckorna går 3-årstestet närmar sig med stormsteg, nu är det bara knappt 5 veckor kvar tills det är dags. Löshoppningen är ju ett av det viktigaste momenten på 3-års och enligt mig också det svåraste. Det är så mycket som kan hända och man måste känna hur mycket man ska hjälpa och stötta hästen längs med vägen. Tweet är en rätt så mjuk och känslig kille som om han får ta i ordentligt kan bli lite väl försiktig vilket är mitt största ororsmoment.

Vi har löshoppat ganska mycket och regelbundet hemma under våren. Den senaste månaden har vi också varit två gånger hos Nina Lilja och två helger framöver blir det repetition på Vreta.

Förra helgen löshoppade jag tillsammas med grannfamiljen i Solla. Tweet gjorde ett jättefint pass och vi avslutade på 1,10 ungefär. Den höjden fick han hoppa ett par, tre gånger för att säkert hitta rytmen och sista gången var kanonbra.


Igår var vi hos Nina för andra gången. De hade byggt upp tävlingsmässiga förhållanden i stora ridhuset - kanonbra repetition. Tweet var lite osäker första gången vi lagt upp hindren men efter det var han säkerheten
själv. Här avslutade vi på runt 1,20 på oxern.


Jag tycker själv att ha hoppar rätt bra, men det är såklart svårt att vara objektiv. Bakbenen öppnar upp fint när han är avslappnad men när han blir spänd kniper han till lite. Frambenen är okej och ryggen hänger med bra men är kanske inte så spektakulär. Han har i rygg och framben lite samma tendenser som Lillan - lite flackt i ryggen och viker in frambenen mer än att lyfta knäna. Vi får se vad det ger och hur han visar sig när det är dags. Oavsett är jag väldigt nöjd med honom och tror han kommer bli en bra och trevlig häst för mig framöver.

Nästa helg väntar första träningen på Vreta. Jag är rätt nervös, men mest för körningen. Han verkar ha accepterat själva körningen men sparkar och skrapar en del nu. Hade han aldrig haft problem hade jag sagt unghästtrots, men mitt huvud har olyckan som 1-åring i alldeles för tydligt minne.

4 kommentarer:

  1. Duktig han är! Jag tycker han hoppar riktigt fint! Kommer gå utmärkt det där! Vad var det som hände när han var 1?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En av de alldeles första gångerna han åkte släp, när vi tränade när han var 1 år, gick han över bommen. Han ramlade ut genom framdörren när jag öppnade den och Mattias kom in i släpet och lyckades lossa honom. Han fick en rejäl sårskada och syddes med runt 15 stygn i huvudet.. Rejält trauma för både matte och häst.. :(

      Radera
    2. Oj då, men lilla bubben då! :/ Men gud vad skönt att det inte har satt sig djupare. Med den historiken skulle han ju kunna vara livrädd för släpet. Vilken kille! fin mentalitet!

      Radera
    3. Satte sig tyvärr ganska djupt i början... Inte alls i lastningen men i körandet. Stod med när vi åkte korta sträckor och han försökte gå över flera gånger. Ska väl erkänna att jag vart rätt dålig på att träna det dock.. Efter sommaren började det lossna, men jag har haft ångest ända tills igår typ. Efter idag känns det ok inför nästa helg, vi körde in till Linköping och tillbaka samt tränade på att åka rondell utan att det hände något! :)

      Radera